آگهی استخدام مقدمه: شرکتهای وابسته (غیردولتی) زیر مجموعه شرکتهای مادر تخصصی توانیر و مهندسی آب و فاضلاب کشور، در راستای تحقق اهداف و وظایف خود و با استناد به مجوزهای استخدامی صادره بر اساس موافقت مجمع عمومی شرکتهای وابسته (غیر دولتی)، تعداد 1796 نفر را از بین فارغ التحصیلان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، از طریق برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه و گزینش، در صورت کسب نمره حد نصاب به ترتیب از بالاترین نمره استخدام می کنند (کسب حداقل 50 ٪ امتیاز آزمون کتبی عمومی الزامی است).
درباره ما
معرفی شرکت
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال ۱۳۷۱ به استناد ماده ۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت تحقق مفاد ماده (۱۷) قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب در هیئت دولت مصوب گردید و بر اساس پیشنهاد وزارت نیرو، اساسنامه مادر تخصصی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تایید سازمان مدیر یت و برنامهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی رسید.
هدف از تشکیل شرکت، ساماندهی فعالیتهای تصدی وزارت نیرو در امور آب و فاضلاب شامل مدیریت صحیح، نظارت و ارزیابی عملکرد، هدایت و راهبری، افزایش بازدهی و بهرهوری و استفاده مطلوب از امکانات شرکتهای زیرمجموعه در چارچوب سیاستهای وزارت نیرو و همچنین کارگزاری وزارت نیرو برای انجام نظارتها و تدوین برنامهها تدوین گردید
تاریخچه لوله کشی آب در ایران: نخستین بار در سال ۱۳۰۱ طرح احداث شبکههای لوله کشی آب شرب شهرهای ایران بررسی و بخشی از شهرها لوله کشی شدند
بنگاه مستقل آب لوله بیرجند: این بنگاه، اولین سازمان آبرسانی در ایران است که در سال ۱۳۰۲ در شهر بیرجند شروع به فعالیت کردهاست. چگونگی شکل گیری و برپایی بنگاه آب لوله و بخشهای سازمانی آن به شرح ذیل میباشد
اهداف : غرض از تشکیل بنگاه، اداره امور مربوط به حفظ و نگهداری مسیر لولههای آب بیرجند و نیز توسعه شبکه لولهکشی اینشهر بمنظور بهرهمندی عمومی سکنه شهر، عنوان میکند
مؤسسین : ترکیب هیئت مؤسسین بنگاه، شامل گروهی ۳۰ نفر شامل روحانیون طراز اول، متمولین بازار و سیاستمداران وقت ازجمله نماینده منطقه و تعدادی از فرهنگیان بود
برپایی و تأسیس : در روزگاران گذشته برای تأمین آب شهر بیرجند، آب انبارهایی توسط افراد خیر و نیکوکار ساخته شده بود که ازآب قنوات و آبادیهای دامنه کوه باقران پر میگشت و تنها منبع تأمین آب شرب اهالی در تابستان به حسابمیآمد. در سال ۱۳۰۶ عملیات احداث مجرای رودخانه کرج به تهران آغاز شد و عملیات اجرای این طرح که از روستای بیلقان کرج، جمشید آباد تهران به طول ۵۳ کیلومتر که ۲۰ کیلومتر از این مسیر کانال بود، ۴ ماه به طول انجامید آب در مسیر احداث شده هرز رفته و آلوده میشد. در سال ۱۳۳۰ طرح اول لوله کشی آب تهران براساس جمعیت ۹۰۰هزارنفراجراشد
لوله کشی آب تهران : در تهران آب مشروب اهالی قبل از احداث شبکه لوله کشی با ابتدایی ترین روشهای استحصال آب و از طریق ۴۸ رشته قنات وقفی و خصوصی تأمین میشد. این قناتها فرسنگها از محل زندگی مردم دور بودند. آب در مسیر طولانی پس از گذشتن از نهرها و گذرگاههای آبی روباز باانواع آلایشهابرخوردمیکردآلوده میشد و سرانجام به آب انبارهای خانگی یا عمومی میرسید. در بعضی آب انبارها به کیفیت آب توجه میشد و بهآب مقادیری آهک، خاکستر، زغال برای تصفیه و ته نشین مواد معلق به آن اضافه میشد. از سال ۱۳۰۱ به بعد راه حل بر طرف کردن مشکلات آب تهران را لوله کشی آب مصرفی شهر دانستند این چنین بود که کمیسیونی به نام کمیسیون لوله کشی که اولین واحد منسجم در این زمینه به حساب میآید، تشکیل گردید این کمیسیون اعانهها را جمعآوری کرده و با در اختیار قرار گرفتن قنات اهدایی علیآباد، لولههای موجود در اردوگاههاینظامی انگلستان را خریداری نمود. بقیه لولههای مورد نیاز از هندوستان تهیه و با شتر به محل منتقل گردید. کار لولهکشیتوسط یکی از روسهای مهاجر حاضر در منطقه به نام سویستانوف و به کمک چند نفر کارگر فنی محلی صورت گرفت.همچنین به تدریج بقیه قنات علیآباد نیز توسط کمیسیون لوله کشی خریداری شد رشته لولهای که زیر نظر کمیسیون لوله کشی، آب قنات را به شهر میآورد ۹ کیلومتر طول داشت و در مرتفعترین نقطه شهربه داخل مبنع میریخت. از این منبع دو رشته لوله به طرف شمال و جنوب شهر جدا شده به دلیل آن که در آن زمان وسایل وامکانات آبرسانی به داخل منازل وجود نداشت، در مسیر لولههای مورد بحث و در فواصلی مشخص، شیرهایی جهت برداشت آب تعبیه شده بود که اهالی آب شرب مورد نیاز خود را از این شیرها برداشت و به مصرف میرساندند به این ترتیب بیرجند از گرفتاری بی آبی نجات یافت و نام آن به عنوان اولیه شهر برخوردار از آب لولهکشی در ایران به ثبت رسید. بعدها با توسعه امکانات مالی و فنی، لوله کشی آب به منازل شروع و انشعاب خصوصی نیز واگذارگردید برای دوام و بقای قانون کمیسیون لوله کشی، اساسنامهای برای آن تهیه شد . مفاد این اساسنامه که از سالها قبل از ثبترسمی ملاک عمل بود، در تاریخ دهم اسفندماه ۱۳۳۷ به طور رسمی در شمار مؤسسات خیریه به ثبت رسید
باتوجه به اساسنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مأموریتهای این سازمان به شرح زیر تعریف شده است
۱. ساماندهی فعالیتهای تصدی وزارت نیرو در امور آب و فاضلاب شامل مدیریت صحیح، نظارت و ارزیابی عملکرد و هدایت و راهبری.
۲. استفاده مطلوب از امکانات شرکتهای زیرمجموعه در چارچوب سیاستهای وزارت نیرو و در جهت افزایش بازدهی و بهرهوری.
۳. کارگزاری وزارت نیرو برای انجام نظارتها و تدوین برنامهها در زمینه راهبری صنعت آب و فاضلاب کشور.
استراتژی های شرکت height=25
استراتژیهای شرکت مهندسی به شرح زیر ارائه میگردد:
۱. تدوین و استقرار برنامه جامع و دستیابی به شاخصهای کمی و کیفی ملی و بینالمللی آب و فاضلاب در جهت ارتقای سلامت ملی و بهداشت عمومی و برنامهریزی جهت بهرهمندی و برخورداری کلیه آحاد جامعه از خدمات آب و شرب و دفع بهداشتی فاضلاب با رعایت برنامه جامع آب کشور.
۲. ارتقای مدیریت عرضه، تقاضا، فرهنگ عمومی مصرف و طراحی و پیادهسازی الگوی بهینه مصرف آب شرب و بهداشتی در کشور.
۳. ایفای نقش اساسی در استقرار مراکز جمعیتی و صنعتی در برنامههای آمایش سرزمین متناسب با ظرفیتها و محدودیتهای منابع آبی کشور.
۴. توسعهی مدیریت خطرپذیری و بحران و پدافند غیرعامل در طراحی، ساخت و بهرهبرداری از تأسیسات، با رویکرد استمرار ارائه خدمات، کاهش آسیبپذیری سازهها و تأسیسات آب و فاضلاب و پیشگیری از نقصان در کمیت و کیفیت آب شرب و پساب.
۵. توسعه سامانههای جمعآوری، تصفیه فاضلاب، بازچرخانی و استفاده از پساب با کیفیتی متناسب با نوع مصرف، محیط پذیرنده و مکانیزم بازار در راستای حفاظت کمی و کیفی منابع آب و محیطزیست.
۶. توسعه صادرات خدمات فنی، مهندسی، تجهیزات آب و فاضلاب و آب بستهبندی و حضور در بازارهای بینالمللی با رویکرد تقویت و حمایت بخش خصوصی.
۷. ارتقا و استقرار نظام جامع و فراگیر (اطلاعاتی و ارزیابی) یکپارچه عملکرد فنی، مالی، اقتصادی و اجتماعی در سطح واحدها و بنگاههای خدماتی آب و فاضلاب کشور بهمنظور تقویت نظام پایش، ارزیابی و تصمیمگیری.
۸. بسترسازی و تدوین برنامههای عملیاتی برای اجرا و ارتقاء مقررات ملی ساختمان مرتبط با بهینهسازی تجهیزات و تأسیسات داخلی آب و فاضلاب واحدهای مسکونی و غیرمسکونی و نیز عملیاتی شدن تفکیک انشعاب آب در مجتمعهای مسکونی.
۹. تنوع بخشی به سامانههای تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهرهگیری از آبهای غیرمتعارف (مانند آب شیرینکنها، بستهبندی آب، سیستمهای دوشبکهای در مناطق خاص، تفکیک آب مصارف مختلف، جمعآوری آب باران، استفاده از رطوبت هوا، ایستگاههای توزیع آب.
۱۰. ارتقای نظام مدیریت طرحها و پروژهها با تأکید بر اولویتبندی، تعمیم شیوههای اقتصاد مهندسی، اتمام طرحهای نیمهتمام و بهرهبرداری مرحلهای از طرحها در طول دوران ساخت و اجرا.
۱۱. تدوین و پیادهسازی نظام جامع بهرهبرداری و پایش کمی و کیفی آب شرب (بهویژه کاهش نیترات) و بهداشتی و ا عمال استانداردها و مقررات لازم برای جلوگیری از ورود آلایندهها و تخلیه فاضلاب خام به محیطهای پذیرندهی طبیعی.
۱۲. استقرار نظام قیمتگذاری براساس هزینه تمام شده، اصلاح شیوه نرخگذاری و سادهسازی ساختار تعرفهای خدمات آب و فاضلاب با رویکرد تشکیل و استقرار نهادهای تنظیم مقررات و داوری بهمنظور ارتقای بهرهوری، استمرار خدمات و تحقق خوداتکایی مالی واحدهای آب و فاضلاب.
۱۳. تأمین، تجهیز و تنوع بخشی منابع مالی با تأکید بر منابع غیردولتی و جذب سرمایههای داخلی و خارجی، متناسب با برنامههای توسعهی بخش آب و فاضلاب.
۱۴. بازنگری و متناسبسازی ساختار حاکمیتی و تصدیگری بخش آب و فاضلاب بهمنظور تقویت سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت، مدیریت اجرایی، ساماندهی و انتقال مالکیت داراییها در راستای اهداف سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با رویکرد ظرفیتسازی و ایجاد و حمایت تشکلها و بنگاههای تخصصی و خدماتی.
۱۵. ارتقای رضایت مشترکین و احقاق حقوق خدمتگیرندگان از طریق استقرار نظامهای پاسخگویی و ارتقای بهرهوری، بهبود شاخصهای کیفیت خدمات، توانمندسازی کارکنان و کاهش قیمت تمام شده خدمات بخش آب و فاضلاب.
۱۶. ارتقاء و توسعه نظام جذب، توانمندسازی و نگهداشت منابع انسانی متناسب با نیازهای تخصصی و مدیریت بخش آب و فاضلاب.
۱۷. ارتقای نظام آموزش عمومی، تخصصی و مدیریتی آب و فاضلاب و سطح فناوری و گسترش پژوهشهای کاربردی و توسعهای.
۱۸. بهرهگیری از سیستمهای هوشمند در مدیریت و بهرهبرداری از شبکه توزیع.
۱۹. برنامهریزی و اجرای طرحهای عملیاتی بهمنظور اصلاح، بازسازی، نوسازی و مرمت تأسیسات، تجهیزات و شبکههای فرسوده آب و فاضلاب در طول دورهی چشمانداز.
۲۰. برنامهریزی و اجرای طرحهای عملیاتی کاهش تلفات و آب بهحساب نیامده.
۲۱. برنامهریزی ارتقا و افزایش سهم تخصیص آب شرب و تهیهی برنامه جامع تعیین حرایم حفاظت کمی و کیفی و زیستمحیطی و بهداشتی محدودههای منابع آبی شرب برای نیازهای یک دوره حداقل ۲۵ ساله آتی کشور.
۲۲. استقرار و نهادینهسازی مدیریت دانش در راستای مستندسازی و انتقال دانش و تجارب و توسعه یادگیری در بخش آب و فاضلاب.
۲۳. استقرار و توسعه فناوریها و روشهای نوین در بخش آب و فاضلاب، بهویژه در فرایند تصفیه آب و فاضلاب در راستای ارتقای شاخصهای بهداشتی و اقتصادی.
۲۴. توسعه و ارتقای سطح کمی و کیفی مهارتهای مدیریت، مشاورهای، اجرایی و ساخت داخلی و خودکفایی صنعتی متناسب با نیازهای ملی با تأکید بر اعمال برنامههای هدایتی و حمایتی صنایع پشتیبان.
۲۵. استقرار و ارتقای نظام پایش، ارزیابی و کنترل عملکرد براساس برنامهی استراتژیک.
۲۶. استقرار نظام کنترل کیفی، بازرسی فنی و تضمین کیفیت کالا، تجهیزات و خدمات مورد استفاده در بخش آب و فاضلاب.
وظایف اساسی شرکت
وظایف اساسی شرکت مهندسی به صورت زیر تعریف شدهاند:
۱. تهیه و تدوین پیشنهادهای لازم در زمینه سیاستگذاری و راهبری و توسعه صنعت آب و فاضلاب کشور و ارائه آن به وزارت نیرو.
۲. ارائه مشاوره و خدمات مدیریتی، فنی و مهندسی مرتبط به شرکتهای فعال در صنعت آب و فاضلاب کشور.
۳. مطالعه، برنامهریزی، تهیه طرح، مدیریت و نظارت بر اجرای طرح های آب و فاضلاب شهرها و روستاها، صنایع و تأسیسات وابسته با رعایت ضوابط وزارت نیرو .
۴. انجام امور تحقیقاتی مرتبط با صنعت آب و فاضلاب و برنامه ریزی آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی کارکنان و مدیران شرکت و شرکتهای زیرمجموعه.
۵. تهیه و تدوین استانداردها، دستورالعملها و آییننامههای عملیاتی مربوط به امور آب و فاضلاب در زمینههای امور مهندسی و توسعه، بهرهبرداری، مدیریت مصرف آب و کاهش تلفات، امور مشترکین، امور مالی، نیروی انسانی و امور تحقیقات و ضوابط ناظر بر روابط شرکتهای زیرمجموعه با مشترکین به منظور ارائه خدمات بهتر و ارائه آنها به وزارت نیرو برای تصویب.
۶. عضویت و شرکت در کنفرانسهای و انجمنهای بینالمللی مربوط به آب و فاضلاب.
۷. تدوین و پیشنهاد تعرفههای سالیانه آب و فاضلاب به وزارت نیرو جهت تصویب و نظارت بر اعمال تعرفههای مصوب در شرکتهای آب و فاضلاب و انجام هماهنگیهای مربوطه با سایر دستگاههای ذیربط.
۸. برنامهریزی و انجام اقدامات لازم به منظور تأمین منابع مالی، جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی و همچنین جلب سرمایه بر اساس ضوابط و مقرات مربوطه به منظور توسعه ظرفیتهای اجرای طرحهای آب و فاضلاب و بهرهبرداری از تأسیسات مربوطه.
۹. انجام حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی جهت انجام امور مطالعاتی، اجرایی، تولیدی، بهرهبرداری و نگهداری طرحهای آب و فاضلاب و تأسیسات به منظور کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و ارتقاء سطح خدمت.
۱۰. ایجاد هماهنگی در اجرای طرحهای تأمین آب شهری و روستایی و تحویل آنها بین سازمانهای آب منطقهای و شرکتهای آب و فاضلاب.
۱۱. اعمال مدیریت سهام و تشکیل جلسات مجامع عمومی شرکتهای آب و فاضلاب برای بررسی بودجه و صورتهای مالی و اتخاذ تصمیم در ارتباط با آنها و نیز مدیریت و راهبری شرکتهای زیرمجموعه و تعیین نمایندگان تامالاختیار در مجامع عمومی این گونه شرکتها و نظارت ستادی بر فعالیتها وانجام حسابرسی آنها.
۱۲. اخذ هرگونه وام و تسهیلات مالی از منابع داخلی و خارجی، عرضه اوراق قرضه، مشارکت داخلی، پیشفروش انشعاب و سایر روشهای تأمین منابع مالی با اخذ مجوز از مراجع قانونی و استفاده بهینه از این منابع از طریق برقراری تسهیلات و گردش منابع مالی فیمابین شرکت و شرکتهای زیرمجموعه و تضمین این شرکتها جهت اخذ وام و تسهیلات با رعایت ضوابط مجمع عمومی.
فهرست و شناسنامه فرآیندها | آرشیو فرآیندها
گروه
مرتب شود با به صورت
تعداد موارد یافت شده : ۵۲
پاسخگویی به سوالات و مشکلات مرتبط با کیفیت آب ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
پاسخگویی به سوالات حوزه مشترکین ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
تهیه کتب صنعت آب و فاضلاب ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
برگزاری جشنواره حوزه ICT ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
ارائه خدمات ICT ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
معادلسازی دورههای آموزشی ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
اعطای وام به کارکنان ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
اخذ/ صدور مجوز ماموریت خارج از کشور کارکنان ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
ارائه خدمات به خودروها و ماشینآلات ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
خروج کالا از انبار و تحویل آن ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
تسهیم درآمد شرکتهای زیرمجموعه ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
ورود کالا به انبار ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
تأمین کالا ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
رسیدگی به سوالات و شکایات درون و برون سازمانی ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
تولید و ارائه محصولات فرهنگی و آموزشی ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری و نمایشگاه ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
تهیه نشریه خبری شرکت ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
آموزش حقوقی در سطح شرکت ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________________________________________________________
بازرسی از شرکتهای زیرمجموعه ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
_______________________
اساسنامه شرکت مهندسی height=25
بسمه تعالی
هیئت وزیران در جلسه مورخ ../../۱۳۸۱ به استناد ماده ۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در جهت تحقق مفاد ماده (۱۷)قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب مورخ ۲۰/۱۰/۶۹ و تبصره (۱) ماده (۱) قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب روستایی مصوب مورخ ۱۲/۹/۷۴ مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین مرتبط و براساس پیشنهاد شماره .... مورخ .... وزارت نیرو، اساسنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (مادر تخصصی ) را که به تائید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی رسیده است را در ۳۶ ماده و ۷ تبصره به شرح زیر اصلاح و تصویب نمود:
اساسنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (مادر تخصصی)
فصل اول- کلیات و سرمایه
ماده ۱- نام شرکت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوراست که از این پس در این اساسنامه اختصارا شرکت نامیده میشود.
ماده ۲- هدف شرکت: هدف از تشکیل شرکت ساماندهی فعالیتهای تصدی وزارت نیرو در امور آب و فاضلاب شامل مدیریت صحیح، نظارت و ارزیابی عملکرد، هدایت و راهبری، افزایش بازدهی و بهره وری و استفاده مطلوب از امکانات شرکتهای زیرمجموعه در چارچوب سیاستهای وزارت نیرو و همچنین کارگزاری وزارت نیرو برای انجام نظارتها و تدوین برنامهها میباشد.
ماده ۳- مرکزاصلی شرکت تهران است و شرکت می تواند بارعایت قوانین و مقررات و تصویب مجمع عمومی برای اجرای عملیات مقرر در این اساسنامه شعب و نمایندگیهایی تأسیس نماید.
ماده ۴- شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و بصورت شرکت سهامی(خاص) اداره میشود.این شرکت و کلیه شرکتهای زیرمجموعه دارای استقلال مالی میباشند و مشمول ضوابط، قوانین و مقررات مصرح در قوانین ذیربط بوده و طبق اساسنامه، اصول بازرگانی و آئین نامه های استخدامی، مالی و معاملاتی خود اداره میشوند.
ماده ۵- مدت(شرکت) نامحدود است.
ماده ۶- سرمایه شرکت:
سرمایه شرکت مبلغ پنج میلیون ریال است که به پانصد سهم ده هزار ریالی با نام، منقسم میگردد و صددرصد آن متعلق به دولت است.
تبصره: تغییرات سرمایه با رعایت قوانین مربوط صرفا با تصویب مجمع عمومی فوقالعاده خواهد بود.
فصل دوم- موضوع فعالیت و وظایف شرکت
ماده۷: موضوع فعالیت شرکت:
مدیریت سهام و سرمایههای شرکت در صنعت آب و فاضلاب، انجام هرگونه فعالیت در راستای آبرسانی برای مصارف خانگی، عمومی، صنعتی، تجاری و غیره و جمعآوری، انتقال و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب و سرمایه گذاری، مدیریت و نظارت برایجاد و بهرهبرداری از تاسیسات مرتبط با این امور و انجام کلیه معاملات مربوط که برای تحقق اهداف شرکت لازم میباشد از طریق شرکتهای زیر مجموعه و یا عنداللزوم یا تصویب مجمع عمومی توسط خودشرکت.
موارد ذیل از جمله وظایف شرکت میباشد:
۱-۷- تهیه و تدوین پیشنهادهای لازم در زمینه سیاستگذاری و راهبری و توسعه صنعت آب و فاضلاب کشور و ارائه آن به وزارت نیرو.
۲-۷- ارائه مشاوره و خدمات مدیریتی، فنی و مهندسی مرتبط به شرکتهای فعال در صنعت آب و فاضلاب کشور.
۳-۷- مطالعه، برنامهریزی، تهیه طرح، مدیریت، نظارت و هماهنگی در اجرای طرحهای آب و فاضلاب با رعایت ضوابط وزارت نیرو.
۴-۷- انجام امور تحقیقاتی مرتبط با صنعت آب و فاضلاب و برنامهریزی آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی کارکنان و مدیران شرکت و شرکتهای زیرمجموعه.
۵-۷- تهیه و تدوین استانداردها، دستورالعملها و آئیننامههای عملیاتی مربوط به امور آب و فاضلاب در زمینههای امور مهندسی و توسعه، بهرهبرداری، مدیریت مصرف آب و کاهش تلفات، امورمشترکین، امورمالی، نیروی انسانی و امور تحقیقات و ضوابط ناظر بر روابط شرکتهای زیرمجموعه با مشترکین به منظور ارائه خدمات بهتر و ارائه آنها به وزارت نیرو برای تصویب.
۶-۷- عضویت و شرکت در کنفرانسها و انجمنهای بینالمللی مربوط در صورت موافقت وزیر نیرو.
۷-۷- تدوین و پیشنهاد تعرفه های سالیانه آب و فاضلاب به وزارت نیرو جهت سیر مراحل تصویب و انجام هماهنگیهای مربوط با دستگاههای ذیربط و نظارت براعمال تعرفهها در شرکتهای آب و فاضلاب.
۸-۷- اجرای طرحهای مرتبط با آب و فاضلاب شهرها و روستاها، صنایع و تاسیسات وابسته از طریق شرکتهای زیرمجموعه و نظارت ستادی براجرای آنها از طرف وزارت نیرو.
۹-۷- برنامهریزی و انجام اقدامات لازم به منظور تأمین منابع مالی، جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی و همچنین جلب سرمایه براساس ضوابط و مقررات مربوطه به منظور توسعه ظرفیتهای اجرای طرحهای آب و فاضلاب و بهرهبرداری از تاسیسات مربوطه